Kau kekasih hingga ke akhirnya...

Wednesday, March 30, 2011

Hlovate :-)

Post kali ni aku nak citer pasal hlovate. Die ni penulis novel. Tp bukan calang2 penulis. Die ni mmg bagus. Aku cukup salute ah die nie sbb die menulis bukan sekadar novel2 cinta jiwang2 tuh,tp novel2 die sume penuh dgn ilmu pengetahuan dan kaya dgn mesej2 baik yg diselitkan. Die ni mcm tau pasal sume benda tambah2 pasal medic n study oversea. Cukup banyak mesej2 yg diselitkan. Die pandai memikat pembaca dgn menyelitkan sume ni dalam kisah cinta yg tak angau overboard. Siyezly aku kagum dgn cara die menulis. Bahase die sempoi tapi superb. Coolio. Aku ni mmg minat menulis so aku nak jadikan karya2 die sebagai inspirasi. Dulu time sekolah aku rajin menulis. Banyak cerpen2 dah aku karang. Ade jugak start karang novel tp tak sempat nak habiskan sebab busy study. N skrg ni pas masuk matrik lagi la,langsung takde mase dah nak mengarang2. So aku tinggal sekejap dunia penulisan ni. Tp aku still bace novel sbb aku mmg fanatik giler membaca tambah2 buku yg mmg memenuhi kehendak aku. Termasuklah karya2 Hlovate ni. Karya2 die mmg sesuai giler dgn jiwa aku. Ade jugak aku dengar kawan2 aku kata depa tak paham langsung bace citer Hlovate nie. Mmg sape2 yg bace novel die perlukan pemahaman dan penghayatan yg tinggi sbb die ni banyak gunakan ayat2 yg power2 dr buku,internet n orang2 berilmu contohnye die sangat suka selitkan word2 dari buku Harun Yahya,n buku2 yg first class punye. N kdg2 die masukkan bahasa sains n agama yg susah difahami oleh orang yg kurag memahami.

Novel first Hlovate yg aku bace ialah AaBb. Novel ni pasal Addin seorang doktor dan suaminya Benz seorang jurutera. Mereka ni pada mulanya tak sehaluan namun akhirnya bahagia bersama. Siyez citer ni best and lawak. Aku bace sambil tergelak2. Novel ni aku ada sebab Ahmad Taufiq belikan utk aku dulu,skali dgn novel Tunas untuk hadiah birthday aku. Kalu ada masa lapang mmg aku akan bace novel ni berulang2 kali sbb citer die sumpah best!



Then x lame pastu aku beli Versus. Citer ni pasal orang yg nak berubah ke arah kebaikan. Dalam cite ni banyak sangat mesej2 kebaikan n pasal agama yg diselitkan. Kalau bace,mmg boleh buat rase insaf n terasa betapa ilmu agama kita masih di tahap yg rendah. Banyak lagi yg belum kite belajar n terokai.


Then aku bace 5 Tahun 5 Bulan. Yg ni aku takder,aku pinjam dari member aku. Citer ni pun best. Pasal bakal doktor yg kerja dulu sebagai maid kat umah somebody yg loaded,then jatuh cinta dgn anak majikan die. Johanna n Along.

Sekarang ni aku tengah bace Rooftop Rant. Pinjam dr member aku. Best gak citer ni. Citer sal camane due watak dalam novel ni berubah 360 darjah. Drpd seorang yg suicidal,smoker.kepada perempuan yg muslimah. Bagaimana terjadinya perbalahan dan keluarga yg tak stabil yg membuat hidupnya jd tak tentu arah hingga hampir membunuh diri,then berubah setelah mendapat hidayah drpd Allah S.W.T

Aku suka ayat2 dalam novel nie.

" There are times when strangers are like family,and family are like strangers."
" Things that didn't kill you just make you stronger."
" Life breaks us all,but in the end we're stronger in the broken places."
" Between living well or living hell,we've made our choices and we've made it through."
" Religion is not just one part of life;rather,it is a system that encompasses and regulates all aspects of it."
" The walls we build around us to keep out the sadness also keep out the joy."

Well,banyak lagi sebenarnya kata2 yg bagus yg aku petik dr dalam novel2 Hlovate. Tp xlarat nak tulis sume. Mg inspirational words dalam tuh. Can make us feel better. Just remember,no life without troubles. 
Be ourselves,but make it better. Don't drown in sadness and stress. 

Td aku tengok video motivasi Datu Fadzilah Kamsah,pasal 'Kenapa Wanita Menaangis?' Salah satunya,menangis leh wat mate kite bersih,coz die cuci chemical2 dalam tu., N menangis dapat menenangkan emosi,sbb bile kite rase stress or marah sangat2,just let it go with crying. 

Salam.

No comments:

Post a Comment