Kau kekasih hingga ke akhirnya...

Tuesday, April 5, 2011

Teruskan Usahamu..

Semalam aku baca ada satu petikan dari novel karya Fatimah Syahra..
And i really like it..

Temanku,
Kau tidak bodoh andai kau gagal setelah berusaha..
Kerana itu satu ujian dan dijanjikan pahala..
Bakal mengangkat darjatmu di sisiNya..
Jika kau reda,sabar dan terus berusaha..
Tapi,
Kau sememangnya bodoh,
Andai kau langsung tak berusaha..
Kerna pasti kau akan gagal dan menderita,
Tiada nilaian pahala dariNya..
Malah kau pula menanggung dosa..
Lantaran kau sia-siakan amanah berharga..

Temanku..
Bangkitlah dari lenamu yg panjang
dan tidak pernah berkesudahan..
Sekali kau terjatuh,
Jangan biarkan dirimu terjatuh selamanya..
Kau punya kekuatan utk bangkit semula..
Dan mara berlari kencang..
Mencipta taufan..
Berjuanglah temanku sayang..
Tanpa mengenal penat dan jemu..
Biar hidup kita derita dengan usaha..
Kelak kita akan dimulia..
Jika tidak di dunia..
Nun di syurga..

Ayat2 di atas benar2 menyentuh hatiku sebagai seorang anak dan pelajar..kawan2,kita telah diberi amanah oleh Allah S.W.T dan ibu bapa kita. Saat mereka menghabiskan wang dan tenaga utk menghantar kita belajar,dalam hati mereka tersemat harapan yg tinggi utk melihat satu hari kita akan berjaya. Tapi ape kite buat? Kita leka. Leka dgn nikmat yg AL:LAH kurniakan. Termasuk saya, Hati sy tersentuh bila mak telefon sy,ckp akak belajar rajin2 ye,buat sungguh2. Hati sy tersentuh bila ayah bukan main lagi cuba utk menjawab soalan yg saya tanya. Saya masih ingat beberapa hari yg lepas,sy tanya ayah,apa maksud capacitation dalam BI,sbb sy tengah bace Bio time tu,sy nak pahamkan istilah dia dalam BI,ayah ciap tolong cari dalam kamus,tp x jumpe,then ayah ciap google benda tu,ayah tanye ni pasal Bio ea? Proses fertilisation? N die ciap bace petikan kat wikipedia tu utk terangkan kat saya apa maksud sebenar proses capacitation in fertilisation tu. Tersentuh sungguh hati saya. Ayah seorang cikgu BM,bukan cikgu Bio. Dan bukan kerja dia utk belajar semua itu. Tapi dia baca gak utk menjawab soalan saya. Saya terfikir,'YA ALLAH,andai aku gagal skor kat matrik nie,pasti hancur harapan mak dan ayah utk melihat aku cemerlang.' Then saya menghitung hari,hanya ada lg kurang seminggu sebelum final. Mampukah aku? Saat saya hampir berputus asa,hampir rasa tak berdaya utk belajar lagi,wajah ibu,wajah ayah menyapa fikiran. Ayat di atas,'kau tak bodoh andai kau gagal SETELAH berusaha' membuat saya cuba yakin akan diri. Saya harus terus berusaha. Insyaallah. 

* Hargailah orang yg anda sayang sebelum anda kehilangannya. 

No comments:

Post a Comment