Kau kekasih hingga ke akhirnya...

Sunday, June 3, 2012

his dad vs my dad :-)



dah lama tak update blog. seminggu cuti. mmg cuti betul. cuti taknak online. cuti taknak habiskan masa berjam2 menghadap fb dan blog. cuti nak bersama dgn family dan abang. wait, abang? nantikan entry selepas ni. haha. bajet ada org baca je blog aku ni. 

cuti start 26 Mei sampai 3 Jun. UiTM baik hati bg dak degree ni ha cuti sampai seminggu pdhal cuti hari gawai je pun patutnye. hari jumaat 25 Mei tu, abg yg ambik aku dr UiTM ni. dia yg hantar aku balik Perak. but before that, a week before, his dad wanna meet us. masa tu hari Ahad, bersamaan 20 Mei 2012. kami jumpa kat rumah ibu. kami bincang berempat. aku, abg, ayah abg, and mak tiri abg. duduk semeja. alhamdulillah, aku senang dgn cara ayah abg. i know dia bimbangkan kami, i know dia care about us, sbb tu dia sanggup luang masa utk kami, utk tahu masalah kami, utk tahu apa yg kami nak. dan masa ni jugak, aku nampak kesungguhan abg nak mintak ayah dia restui hubungan kami, restui maksud kami ialah nak jadikan hubungan ni halal. ayah abg talk about a lot of things. i will never forget what abg said to his dad. "ayah, topek tahu bnd ni berat, byk amanah and tanggungjawab topek kena pikul, tp topek sanggup dan sedia pikul amanah dan tanggungjawab tu, janji dia halal buat topek".

aku banyak diam masa perbincangan tuh. lastly, satu bnd je aku tegaskan. "pakcik, kami dah habiskan masa dua tahun utk satu perhubungan yg tidak halal bg kami. dua tahun bkn sekejap. kami tak sanggup nak habiskan lg empat tahun utk meneruskan sesuatu yg tak halal bg kami. lebih baik hubungan kami dihalalkan, dan kami teruskan pelajaran masing2 hingga kami berjaya". sort of that la. bkn la sebijik2 tu aku ckp dekat ayah dia,. sbb aku pun dh tak berapa nak ingat. 

the discussion took about an hour. then lepas tu, abg ajak pergi kenduri sekali dgn family dia. aku pun ikut je la. sementara tunggu ibu sampai, aku panggil abg. aku ckp terus terang " weh, aku sebenarnya tak faham apa yg ayah ko ckp, kesimpulannya apa? aku tak brape faham bahasa korang. berbunga2". masa ni, kitorang baru lepas gaduh sblum jumpa ayah abg tuh. lgpun aku dgn abg kdg2 mmg slamber je bahase aku ko. sweet kan kami? haha.  dia ni la kawan,. dia ni la pakwe. dgn dia boleh sweet2, dgn dia jugak boleh maki2. that's us. :')

then abg jawab "syg, ayah abg tak kisah kita nak nikah. skrg ni tugas kita nak yakinkan ayah syg, nak dptkan restu family syg". aku pun pelik tetibe je mamat ni bahasa baik2. oooo. so kesimpulannya, setel belah family abg. now, giliran my family plak. haihh. T_T  

*perjuangan ke jalan Allah mmg kadang2 penuh cabaran, penuh rintangan. i still remember his words dua hari lepas masa kami baru lepas bincang tentang kami, selepas kami mengeluh sbb byk sgt halangan "hmm, kita buat ni kerana Allah". 

Ya Allah, permudahkan urusan kami. :')

No comments:

Post a Comment