Kau kekasih hingga ke akhirnya...

Saturday, June 16, 2012

saya anak melayu yg nak berjaya!!



Article 153 in our Federal Constitution menyatakan tentang hak2 istimewa orang melayu. Melayu is defined in Article 160 as a person who professes the religion of Islam, habitually speaks Malay language and conforms to the Malay custom. 

Siapa aku? aku anak Melayu, beragama Islam, and mengamalkan adat2 dan budaya Melayu. so definitely, i'm a Malay. and according to Article 153, I've all the privileges of being a Malay in aspect of education, positions in public services, scholarship and many other things. 

Now, i'm in UiTM. Universiti yg ditubuhkan khas utk anak bangsa Melayu, utk menyelamatkan bangsa Melayu, sebagai benteng pertahanan terakhir bangsa Melayu utk terus berjaya. sepatutnya aku bersyukur, sangat bersyukur. dan aku menjejak kaki ke Fakulti Undang-undang UiTM, yg mana merupakan fakulti undang2 terbaik dlm Malaysia, melahirkan lawyer2 yg berkebolehan dlm segala aspek. aku dh melangkah sejauh ini, tp mcm mana aku boleh terfikir utk berputus asa?? 

i want to set my ambition from now. aku nak jadi seorang lawyer satu hari nanti. mcm kak nurulbadiah lai. i really admire her. she manage to complete her law degree in UUM walaupun serious ckp, ambik law ni bukan senang. payah. jenuh jugak aku dok menghafal kes, menghafal segala fakta kes, elements,  
kes ni jatuh under section ape segala bagai. haishh. mmg kalau tak kuat, dah lama give up. tadi masa ceramah kesatria, org yg bg ceramah tu kata, degree sangat jauh berbeza drpd diploma. anda kena usaha jauh lg kuat. diploma still ada spoonfeeding lg, tp degree, semua kena fikir sendiri. tak ada jawapan yg salah, semua betul, cuma kita kena pilih jawapan yg paling betul, paling tepat. betul sangat2, kalau dalam law lg la, tak ada jawapan yg salah, kita yg kena fikir betul2. haihhh. kadang2 rasa payah jugak ambik degree dlm usia yg masih muda ni. tp tak apa la, usaha tangga kejayaan. Allah dah bg peluang buat degree dlm usia muda, kena la manfaatkan. :)

semoga aku kekal dlm tekad utk berjaya. aku nak bg sumbangan pada bangsa aku. bangsa Melayu. aku nak majukan bangsaku. aku nak tunjuk kat bangsa2 lain, bahawa bangsa kita juga boleh maju ke hadapan, sebaris dgn mereka. di Fakulty Law, aku nampak, semua Melayu, semua Melayu yg ada keyakinan diri, mampu berbahasa Inggeris dgn fasih, hebat, mampu ke hadapan, berhujah, berdebat, seriously, UiTM mampu melahirkan graduan anak Melayu yg hebat. semoga aku tergolong dlm golongan itu kelak. InsyaAllah. :) 

tempat aku menuntut ilmu setiap hari. :)

ways of memorizing. heheee :)

# gudluck utk semua budak degree yg dh nak final. :)


No comments:

Post a Comment