Kau kekasih hingga ke akhirnya...

Friday, March 22, 2013

undang-undang dunia

assalamualaikum. 

it's been a long time. hari terasa cepat sangat berlalu bagi aku. rasa macam baru je masuk kelas criminal law isnin lepas, tup2 dah sampai kelas admin law hari jumaat. subhanallah, tanda2 dunia makin akhir zaman, masa semakin terasa pendek. #cepat cepat istighfar.

banyak subjek baru aku belajar sem ni, yg buat aku lg semangat nak terus belajar. land law, criminal law, administrative law, equity, semua tu buat aku teruja sebab semua tu benda baru bg aku. and aku suka lecturer admin, sebab dia banyak bukak mata aku tentang dunia, tentang hidup seorang pengamal undang-undang, tentang lawyer. dia selalu tanya, "yes or no guys?" bila kitorang jawab yes, atau no, dia kata, "common la guys, lawyer will not answer whether yes or no, a lawyer will always answer yes+no, balance it and think, and then give answer." katanya lagi, "a lawyer will not choose whether its BN or Pakatan, we look deeper, we think, we balancing, plus, no government in this world are PERFECT, there will always be imperfections."

our lecturer once said, "the government can change, but justice and law will never change."

#sigh. 

being a law student, not as easy as you think. banyak sangat benda nak kena timbang, mana boleh main cakap je, everything must be argued. argued with knowledge, bkn cakap kosong. macam pengalaman aku sendiri masa dalam facebook, argue dgn seorang hamba Allah ni, dia cakap pakai emosi, bukan pakai ilmu, sedangkan aku tahu benda tu, aku belajar constitutional law so aku tahu apa yg ada dalam perlembagaan tu, tp dia, just cakap ikut sedap hati dia sbb dia nak menang. btw, # he's a pro PAKATAN.

again, my lecturer words, "as lawyer, we will not believe what we hear or what we see, everything has to be questioned."

tp takpe la, semua ni dunia je. tp kena jugak ingat, masa kat dunia ni la kita kutip ilmu banyak2, tambah pengetahuan, tambah iman. INSYAALLAH.
sekali tersilap, tak bermakna tersilap selama2nya. mungkin selama ni aku buta, aku jahil, aku tak nampak apa yg Allah nak tunjuk kat aku, tp Alhamdulillah, makin hari aku makin sedar, apa sebenarnya yg Allah nak aku buat. Dia uji aku macam2, sebab Dia nak aku cari Dia. sebab Dia sayang aku, Dia taknak aku tersasar lagi jauh. 

i just wanna say here, yes i am a bad person, but i am not too bad, i know the limit. 
don't judge me, upon people's word. 
only me myself, know myself better.



and now, i don't want to stay as bad people anymore. dah sampai masa, aku cari balik diri sendiri, aku cari balik apa yg hilang, aku cari Allah. 

dan benarlah, 
"crying in your sujud, feels like nothing else exist between you and Allah."
 the feeling is, AMAZING and cannot be described by any words. 

sesungguhnya Allah itu penerima taubat. :)

I am on my way to make myself better, to be a good Allah's servant, towards a better dunia and akhirat.
maaf andai pernah melukakan hati sesiapa, terutama my parents, whom I love the most and nobody can be compared to them. terlalu banyak salah dan silap pada mereka, moga sempat membalas jasa2 mereka dan menjadi anak yg solehah yg akan menjamin mereka disyurga kelak. 

InsyaAllah. 


No comments:

Post a Comment