Kau kekasih hingga ke akhirnya...

Wednesday, April 17, 2013

a man who worth everything

Assalamualaikum..

To those who life has been great all this while, tahniah. aku manusia biasa, tak lepas dr masalah, kesulitan and what so ever. My life has been great, too great actually, sampai aku x pernah merasa kegagalan. Tp aku gagal satu benda, aku gagal nak kawal kehidupan aku. Aku takkan salahkan sesiapa, ini salah aku sendiri. Salah aku yg mudah leka dan mudah hanyut.

Aku x mintak apa2 dah dlm hidup aku ni, aku cuma nak satu je, satu je yg aku nak, aku nak ayah aku balik. Aku ada ayah, aku tau ayah manusia biasa yg tak sempurna. Ayah had done a very great job in make sure kami adik beradik cukup makan minum, walaupun x mewah, tp cukup sampai aku berjaya jejak kaki ke universiti. 13 tahun pertama hidup, aku tak rasa kekurangan apa-apa sebab aku masih kecil, masih mentah, ayah hantar aku ke sekolah, and pernah sekolah dgn ayah selama setahun setengah.

But then, masuk umur aku 14 tahun, bila aku dah pindah sekolah x sama dgn ayah, aku mula merasa jarak antara aku and ayah. Less conversation, less seeing each other even in one house, less hanging out together. Semua dh jd makin kurang. Masa umur aku 16 tahun, aku start sekolah dgn ayah balik, masa ni things were much more better. Masa kat semetro ni, banyak bnd aku banggakan ayah. Aku jd johan pesta pantun negeri, aku jd pengawas, aku dipilih utk mengacara majlis, aku disukai semua guru2, aku salu dpt tempat top 3 dlm kelas, dan paling membanggakan, aku pelajar terbaik spm semetro tahun 2009.

Tp semuanya berubah setelah aku habis sekolah. Bila aku dh mula terpaksa hidup jauh dr mak ayah. Masa ni, aku perasan aku makin lama makin dah x bercakap dgn ayah. Kalau ada pun masa kat matrik dlm fb and msg. masa ni okey lg. but then, masa aku nak masuk universiti, aku mcm terpaksa handle sume benda sendiri. Ayah makin jauh dan jauh. Just mak yg selalu ada di sisi and bg semangat. mak yg tolong kemas beg, mak yg menghitung hari masa aku nak masuk u, mak yg bawak pergi sana sini cari barang, mak yg handle everything. Ayah cuma tolong hantar aku ke university masa mula2 aku masuk u.

I know ayah had been a very great dad, but aku sebenarnya rindukan kasih sayang seorang ayah. Ye mmg aku tau ayah sayang aku, tp x cukup sekadar aku tahu, ayah patut zahirkan kasih sayang tu supaya aku nampak and merasa kasih sayang tu sebelum mata tertutup. Aku rindu sangat pada ayah. I wish he know all this, I wish he says he loves me a lot, I wish he shows that he loves me, coz aku x perlukan mana2 lelaki sehebat mana aku perlukan seorang ayah dlm hidup aku.

Dan sebab ni, aku selalu tgk cerita Kabhi Kushi Kabhi Gham, and selalu x dpt tahan air mata dari mengalir masa dialog last antara shah rukh khan ngan ayah dia tu. Sama sgt dgn keadaan aku and ayah. I miss my dad, wajah pertama yg aku nampak masa aku menjengah dunia 21 tahun yg lalu.
Aku tahu aku x boleh nak harapkan kesempurnaan, tp cukup sekadar menunjukkan sedikit kasih sayang buat anak yg sangat memerlukan seorang ayah dlm hidupnya.

I promised you dad, apa pun jadi, sesusah mana atau sesulit mana pun keadaan, I will become a lawyer just like what you want. I will complete my study and genggam ijazah undang2, and I am hoping that one day, masa perlantikan akak sbg peguam, you will be there, smiling proud for what I have achieved. That’s my promise.

Kalau ayah baca apa akak tulis ni, I want you to know, I’m glad being born as your daughter, and I’m glad for having you as my dad. I love you so much that I could never love any guys more than I love you. I’m sorry I’ve failed to become a great daughter, I’m sorry for always make you disappointed.  If you can give me just one last gift, please, all I need is you.

Love,
Your first daughter.  

No comments:

Post a Comment